5 lat gwarancji

newsy»Periodontologia

Szanowni Państwo, w tym artykule chciałbym Państwa zapoznać z tematem  periodontologii.

Jest to specjalistyczna dziedzina stomatologii zajmująca się leczeniem  aparatu zawieszeniowego  zęba, inaczej mówiąc przyzębiem.

Termin "przyzębie" obejmuje grupę tkanek otaczających ząb i utrzymujących go w zębodole. Wyróżniamy tkanki twarde (cement korzeniowy, kość wyrostka zębodołowego) oraz tkanki miękkie (dziąsło, ozębna).

W Polsce 70% populacji ludzkiej po ukończeniu 30 roku życia cierpi na problemy związane z przyzębiem.

Schorzenia przyzębia zaczynają sie od zmian zapalnych dziąseł, które związane są z odkładaniem się płytki nazębnej ("Gingivitis" - zapalenie ogranicza się jedynie do brzeżnych tkanek miękkich). Manifestuje się to  zaczerwienieniem i obrzękiem dziąseł oraz ich krwawieniem (np. podczas szczotkowania zębów), nieprzyjemnym zapachem z ust, zaburzeniami smaku.

W kolejnym stadium choroby dochodzi do uszkodzenia głębiej położonych elementów aparatu zawieszeniowego zębów, jakimi są kości wyrostka zębodołowego oraz ozębna ("Periodontitis").

Brak odpowiedniego postępowania leczniczego prowadzi do powstawania kieszonek dziąsłowych, stopniowego obniżenia kości, rozchwiania zębów i w ostatnim stadium choroby do ich utraty. Choroba ta potocznie jest nazywana paradontozą / paradentozą.

Nieprawidłowa higiena jamy ustnej i w konsekwencji tworzący się kamień nazębny nie są jedynymi przyczynami tego schorzenia... Nieprawidłowo wykonane wypełnienia (nawisające  - nitka dentystyczna "haczy" lub "zlane" - brak możliwości jej wprowadzenia) oraz protetyczne uzupełnienia (protezy, mosty, korony) mogą również przyczynić się do powstania wyżej wymienionych schorzeń.

Na czym polega leczenie?

W każdym przypadku chorób przyzębia obowiązuje szczególna dbałość o higienę jamy ustnej, możliwa jedynie pod warunkiem ścisłej współpracy pacjenta z lekarzem stomatologiem i higienistką.

Podczas leczenia "Gingivitis" pacjent powinien przejść dwie fazy terapii periodontologicznej, a w trakcie leczenia "Periodontits" wszystkie trzy fazy:

• Faza I - higienizacja - 2, 3 wizyty podczas, których wykonuje się profesjonalne oczyszczanie zębów z płytki i kamienia naddziąsłowego oraz instruuje jak skutecznie oczyszczać zęby w domu. W tej fazie lekarz dobiera indywidualnie do potrzeb pacjenta przybory niezbędne do utrzymywania prawidłowej higieny jamy ustnej.

• Faza II - właściwa- skaling głęboki - lekarz usuwa ręcznie specjalistycznymi narzędziami kamień poddziąsłowy oraz przeprowadza odpowiednie leczenie chirurgiczne gdy są do tego wskazania.

• Faza III - podtrzymująca - tzw. "Recall" - okresowe wizyty kontrolne aby poziom zdrowia przyzębia mógł być monitorowany i podtrzymywany. W fazie tej co 4-6 mcy sprawdzamy ogólny poziom higieny jamy ustnej, stan dziąseł i całego przyzębia.

Pamiętać należy, że profilaktyka i zapobieganie nawet uciążliwe i czasochłonne jest zawsze o wiele korzystniejsze niż długie i męczące leczenie. Ponad to prawidłowa higiena jamy ustnej jest podstawą wszelkich zabiegów z zakresu stomatologii estetycznej, protetyki, implantologii...